söndag 25 april 2021

Sveriges Radios Litteraturveckas avslut

Jag har knappt lyssnat på något av Sveriges Radios program under litteraturveckan i år. Skall försöka att göra det lite nu i efterhand, tur att man kan det.  Häromdagen var det ju också Världsbokdagen och då var ju mitt facebookflöde fullt med boktips och annat om läsning. Längtar till att man kan gå på bokevenemang på bibliotek och bokhandel igen, även om det är fint att kunna följa med via datorn på en hel del intressanta livesändningar.  Idag blev det i alla fall att jag hörde på det som kallas för litteraturveckans avslut i radion - Gudstjänsten, den var tillägnad Britt G Hallqvist. Det var mycket sång och musik och för mig blev det minnen från barndomens söndagsskola och jag tog fram mitt gamla slitna exemplar av Kyrkvisor för barn ur bokhyllan, den kom till på initiativ av henne 1963, jag fick min 1966. Britt G Hallqvist bodde en tid i Alingsås och när Alingsås firade 400-års jubileum så invigde man en minnesplats för henne framför kyrkan. Jag var där och såg det,
Här är mitt blogginlägg om mitt besök på 400-års jubileet.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar