lördag 16 november 2019

Doktor Bagges anagram

Doktor Bagges anagram (2018 på Svenska) av Danska författaren Ida Jessen är en fristående fortsättning på En ny tidUnder min läsning märker jag att den går som radioföljetong, så jag lyssnar på vissa delar. Jag är sådan som har svårt för att bara lyssna, men Jonas Karlsson läser så bra så jag fortsätter att lyssna samtidigt som jag följer med i boken. Både denna och En ny tid finns för lyssning en månad till. En ny tid är en dagboksroman. Det är vad Lilly Bagge  skriver efter sin man Vigand Bagges död.
Doktor Bagges anagram är Vigands anteckningar och tankar om och ur sitt liv både från sin uppväxt och som läkare. Anteckningar han skriver före sin död. Det är minnen från barndomen, minnen från hans första tid som läkare och om sitt stora misstag en gång som han aldrig kan släppa, utgången blev mycket tragisk. 
Som titeln säger så tycker Doktor Bagge om att skriva anagram.
Exempelvis Storstädning- Ordningssätt - instängd rost.


Slutet på baksidetexten:
"Vigand Bagges berättelse sätter äktenskapet med Lilly i ett nytt ljus, men blir vi klokare på honom nu när han själv har ordet?"
Mitt svar är -kanske något klokare

Jag har tyckt om båda dessa böcker, Ida Jessen skriver bra, men Doktor Bagges Anagram men den var bland annat en beskrivning om smuts, blod och sjukdomar, den kändes därför något jobbigare att läsa. Detta gör den absolut inte sämre. Det är väl så som det var vid den här tiden och jag känner glädje att levnadsstandard,hygien och sjukvård har utvecklats sen den tid som beskrivs i denna roman.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar