söndag 2 september 2018

En ny tid

En ny tid  (Sv.utgåva 2018) av Danska författaren Ida Jessen är en finstämd dagboksroman. 

"Jag är på väg nu. Allt är packat. Jag har inte ens tid att skriva det här. Jag fortsätter senare.
"Så inleder fröken Lilly Høy sin dagbok. Hon ska precis påbörja sin första lärartjänst i det lilla jylländska samhället Thyregod. Men det kommer att dröja tjugo år innan hon tar fram sin dagbok igen. Då ligger hennes man, doktor Bagge, för döden."

Efter den första korta anteckningen 1904 återtar Lily sitt skrivande först 1927  Den sista dagboksidan är daterad 1932.
Däremellan skriver Lily både om det som sker i hennes nutid men det är även många tillbakablickar. Det handlar om minnen från det hon var lärarinna i det lilla samället Thyregod. Det är små historier om skolbarnen, om grannar och minnen från när hon utbildade sig. Hon skriver om hur äktenskapet var mellan henne och sin man Doktorn i byn. Lily känner tomhet efter honom, men känner ändå att hon blivit fri från något. Hennes status ändras när hon nu är änka. Många av grannarna kommer för att hjälpa henne. Bostaden var hennes mans tjänstebostad med tillhörande mottagning och nu får hon planera för framtiden.
Ida Jessen har med denna lilla roman lyckats att fånga tidsandan och för mig som svensk kan jag också märka lite skillnader från min uppfattning om den tiden med att det utspelar sig i Danmark. 
Tycker också om naturskildringarna om den karga miljön i Jylland. 



Läs vad andra bloggare skriver om En ny tid:

Och dagarna går

Feministbiblioteket

Vargnatts bokhylla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar