lördag 2 mars 2019

Smultron, bröllop och döden

Smultron, bröllop och döden (2016) av Kristina Appelqvist är den tredje delen i serien med litteraturforskaren och talskrivaren Helena Waller.
Det kändes för mig som det här var den bästa, men jag har tyckt om alla deckare som Kristina Appelqvist skrivit, hon skriver på ett sätt som jag gillar. Det är ett plus att jag känner till trakterna där handlingen utspelar sig relativt bra, ja de delar som utspelar sig i Västergötland alltså. Denna gång är handlingen även förlagd till Italien närmare bestämt Verona eftersom det handlar om en teateruppsättning av Shakespeares Romeo och Julia. Det är en ung litteraturstudent som sätter upp pjäsen i sin morfars lada i den lilla orten Tidan. Hon annonserar efter intresserade som vill vara med men även hennes studiekamrat, hennes bror och pappa blir skådespelare i pjäsen. Samtidigt hittas i närheten en av Europas främsta Shakespearexpert mördad. Han har varit försvunnen i åtta månader. Helena Waller förstår att han hade kunskap om att det skulle finnas ett originalmanuskript av Romeo och Julia och ger sig iväg till Italien.
Denna gång tippade jag rätt mördare, brukar sällan gissa rätt men alltid kul när jag gör det. 
I pocketupplagan jag läst är det en hel del extramaterial, bland annat berättar Kristina om att hon själv satt upp Romeo och Julia men som ett spex när hon gick i gymnasiet och det var bland annat det som inspirerade henne till handlingen.
Nu har jag kvar att läsa nästa med titeln Den fjärde pakten, den är säkert också bra. 

2 kommentarer: