fredag 8 februari 2019

Badgäster och bedragare


Badgäster och bedragare - Ett tecknat mysterium från Hjo (2014) av Christina Jonsson.
"Hjo är den lilla staden vid det stora vattnet" som betyder mycket för mig, då jag växte upp några mil därifrån och att åka till Hjo var alltid förknippat med något roligt, söndagsutflykt eller något evenemang. Därför blev jag nyfiken på denna serie, då platserna som är tecknade ger igenkänning. 
Handlingen utspelar sig i ett Hjo 1914  och kretsar kring Hjo vattenkuranstalt och dess gäster.
Det är en klassisk liten mordhistoria med ett antal karaktärer, badgäster, filmstjärnor, en journalist osv. 
Baksidetexten:
"Sommaren 1914 är varm och solig, många är de som söker sig till den lilla staden Hjo vid Vätterns strand för att ägna sig åt badliv och kurera sina krämpor med de allra senaste bland behandlingar. Här flanerar de mer välbeställda bland parkvillorna och njuter av utsikten.De som plågas av reumatism eller andra åkommor söker i stället lindring i det stora badhuset eller njuter i skuggan på verandor och balkonger.
Men den här sommaren blir inte riktigt som man tänkt sig. Medan orosmolnen hopar sig ute i Europa drabbas även den idylliska kurorten av oförklarliga händelser. Kommer de skyldiga att hittas? Kommer flera oskyldiga att drabbas? Det blir en spännande sommar i Hjo."
Undrar om Christina har eller hade planerat en fortsättning?sista pratbubblan är: 
-Men något säger mig att historien inte är slut här.



Foto: Berättelsen om Hjo, Västsverige.

Kulturkollo har denna veckan temat Småstadsliv-resa bort eller stanna kvar. Jag reser gärna till Hjo och då reser jag nästan hem 💜 I LOVE HJO. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar