lördag 24 september 2016

Lilla Hjärtat


Lilla hjärtat av Sophie Hannah (2006) är hennes romandebut. Det är en psykologisk thriller, som hon blev kritikerrosad för. Just nu är Sophie Hannah aktuell med att hon skrivit Hercule Poirot-deckare, alltså böcker med Aghata Christies klassiska detektiv. Jag har inte själv läst något av Christie, men jag tror att Sophie Hannah gör detta bra. 

Från baksidan av Lilla hjärtat:
"För Alice Fancourt betyder dottern Florence allt. Så det är något motvilligt hon lämnar ifrån sig den två veckor gamla flickan för en stunds avkoppling på ett exklusivt spa - en present från svärmodern Vivienne. Alice övertalar sig själv att Florence är i goda händer hos maken David och det är trots allt bara några timmar hon ska vara borta. Men när hon återvänder till bostaden får hon sitt livs chock: det lilla barnet i vaggan är inte hennes! Trots Davids protester kontaktar Alice polisen. Kriminalassistent Simon Waterhouse fattar omedelbart tycke för den stackars kvinnan, men tvivlar på hennes märkliga historia. Och hans chef, Charlie Zalier, är övertygad om att hon lider av vanföreställningar orsakade av en förlossningsdepression. " 

Det känns spännande från första sidan som det ska göra i en thriller. Sophie Hannah håller greppet om mig som läsare. Varje kapitel har ett datum och där var det lite knepigt i början innan jag kommit in riktigt i handlingen. (jag är så dålig på att kolla den där datumen) Kriminalassistenten Simon Waterhouse  och hans kvinnliga chef Charlie Zailer som får hand om fallet är olika varandra och deras förhållande till varandra är rätt komplicerat. I det här fallet har de nästan redan från början helt olika ståndpunkter. Dialogen emellan dem är väldigt tuff, pratet på polisstationen är också på det hela väldigt sexsistsik. 
Upplösningen på historien var för mig både väntad och oväntad, svårt o förklara men så kändes det när jag läst sista sidan. 
Blir sugen både på att läsa mer av  Sophie Hannah både de två ytterligare som finns i denna serie och kanske de med Hercule Poirot.... men när det gäller Pirot kanske jag borde läsa något av Aghata Christie "her self" först.

2 kommentarer: