onsdag 6 januari 2016

Livet går vidare

Livet går vidare av Karin Wahlberg (2014) är den andra boken i serien Lasarettet. Den första delen är Än finns det hopp.
Jag var och hörde  Karin Wahlberg när hon berättade om sin Lasarettetserie på en författarkväll.Hon berättade också mycket om sig själv och sin uppväxt och om sin yrkesväg till att nu vara både barnmorska, gynekolog och författare. Karin var duktig på o berätta och även svara på frågor om sjukvårdens utveckling, särskilt betonade hon att inom sjukvården var det absolut inte bättre förr. Dessa böcker utspelar sig i en fiktiv stad som han har döpt till Ekstad, hon avslöjade att namnet är en kombination av Eksjö och Halmstad, eller ja andra delen kan ju även vara efter Karlstad sa hon.
Livet går vidare tar vid där Än finns det hopp slutar och året är nu 1954. I Än finns det hopp handlade det mycket om polioepedemien, och I livet går vidare handlar det mycket om kvinnor. Bland annat om kvinnomisshandel och om graviditeter både önskade och oönskade och om missfall.Som läsare får man ta del av ett stycke sjukvårdshistoria och även om hur samhället och synen på människor var. Själv visste jag exempelvis inte att abort var tillåtet i en hel del fall, inte bara om kvinnans liv var hotat, även om fri abort infördes i Sverige långt senare. (1974). 
Först tänkte jag att kommer jag ihåg alla personer från att jag läst Än finns det hopp eftersom det var ett tag sen, men det som är bra här är att det finns en lista över personerna som är med i berättelsen och jo då jag minns dem och det känns som att träffa på "gamla vänner". Nu väntar jag på nästa del som jag vet att Karin jobbar med. Även om jag aldrig kunnat tänka mig att själv vara en del av sjukvården annat än som patient, så tycker jag det är intressant att följa den här serien eller kanske är det just därför? I vilket fall så beskriver Karin många saker på ett pedagogiskt sätt även om det är en romanserie. Det är det som gör den så bra. Jag är själv född på 50-talet och den lilla tid jag levde på 50-talet tillbringade jag nästan helt just på ett lasarett närmare bestämt i en kuvös.
Att följa den här serien ger ett perspektiv på hur mycket som har utvecklats just inom sjukvården genom årens lopp. 

2 kommentarer:

  1. Karin Wahlberg har jag varit nyfiken på ett tag.

    SvaraRadera
  2. Ja hon har ju skrivit denna serie men också deckare där det väl är många som också utspelar sig på lasarett.

    SvaraRadera