tisdag 19 januari 2016

Innan floden tar oss

Innan floden tar oss, Helena Thorfinn (2012) är en roman som handlar om Bangladesh och som mestadels utspelar sig i Dhaka.

Om boken:
"Innan floden tar oss är en roman som doftar och stinker, sprakar av färg, brusar av liv och tar oss till platser och händelser i en myllrande fart. Med samma närvaro och humor skildras svenskarnas försök att göra gott och vara politiskt korrekta som de bangladeshiska byflickornas drömmar och vägval. En vid, stark och spännande skildring som på samma gång berör angelägna och svåra frågor som de mer vardagliga."

Helena Thorfinn  är journalist och utvecklingsanalytiker som arbetat vid ambassaden i Dhaka.Det hon skriver om och de frågor hon vill belysa har hon alltså kunskap om.
Jag visste inte mycket om Bangladesh överhuvudtaget innan jag läste denna roman och nu känns det som jag fått veta mycket. Att i stället för att skriva en torr faktabok så har Helena alltså lyckats göra en berättelse i romanform men som känns väldigt lärorik. Helenas sätt att beskriva Dhaka och Bangladesh från två håll, de fattiga invånarnas och de rika i diplomatkvarterens värld, och att sedan låta dessa personers öde föras samman är en smart idé och det hela känns för det mesta trovärdigt. Detta gör också att det blir variation för läsaren och inte för långa stycken om sådant som handlar om administration,  biståndsregler och siffror.

Ända sedan boken kom ut har jag tänkt o läsa den, men det blev först nu och jag ångrar inte att jag läst den. Det är en bok jag kommer att komma ihåg och jag vet nu  inte bara mer om Bangladesh utan även lite mer om bistånd och frågor som kan uppstå i samband med det. Något jag hade trott att boken skulle handla mer om än den gjorde var textilfabrikerna, men även det finns där, och det är otäckt och tragiskt att läsa om detta, men som sagt det är inte bara om det man får insyn i.
Andra som bloggat om boken:

Monicas BOKLÄSARDAGBOK

Beas bokhylla

Kristinas bokblogg

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar