söndag 8 mars 2015

Min internationella kvinnodag

Idag på Internationella Kvinnodagen, ska jag ägna mig  åt lite olika aktiviteter. Jag har på TV:n och följer Vasaloppet i bakgrunden samtidigt som jag har tänkt o läsa inläggen i Kulturkollos Bloggstaffett. Jag har redan börjat och blev inspirerad av Västmanländskans inlägg om Helen Keller, och om  boken om henne av Helen. A Hickok - så inspirerad att jag snabbt klickade hem den  på Bokbörsen.
I min bokhylla står bland många olästa böcker en bok med titeln Kvinnliga pionjärer , verksamma i Sverige av Magnus Ullman. Denna bok var en julklapp förra julen och författaren har porträtterat åtta kvinnor. Fredrika Bremer är den första så jag tänkte dagen till ära försöka läsa det kapitlet.
Här i Sjövik har Röda Korset en större Loppmarknad - Second hand-butik, som jag brukar ta en söndagspromenad till för att bland annat kolla in böcker, det ska jag försöka hinna med också. Jag tror inte Röda Korset skulle vara så stort och aktivt om det inte vore för alla engagerade kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar