måndag 23 juni 2014

Gunnel Linde ur tiden.

Så fort jag läste att Gunnel Linde har gått bort, kom jag att tänka på Pellepennan och Suddagumman, ett av de barnprogram som jag tittade på, på 60-talet. Utbudet var inte så stort då med en enda kanal. Jag minns att jag tyckte just Pellapennan och Suddagumman var skoj och jag minns även den speciella rösten som berättade historien. Den rösten var Gunnel Lindes, och det var Ulf Löfgren som höll i den riktiga pennan och skapade figurerna i dessa program. När jag tittade så var det svartvita program men senare blev det nog färg. 

 Det gavs även ut några böcker och  i en av dem har de fått kluddabarn, och i den sista som kom ut så sent som 1989 handlar det om ordbehandlare. Inga böcker jag kommer ihåg, blir riktigt nyfiken på den sista... Denna info har jag hämtat från Retrobiblioteket.
Den olydiga ballongen var också en av mina favoriter som barn och den visan sjöng jag ofta. 

Nu är det mest TV-serien, den vita stenen som Gunnel Linde ihågkoms för, en tv-serie jag tror jag sett ett par gånger och även läst som bok. När jag söker om Gunnel Linde på Wikipedia så  ser jag att hon även gjorde radioprogram för barn på 50-talet. 
Nu blir det nog att kolla på  Pellapennan o Suddagumman på Svt Öpppet arkiv och där kan man också se Den vita stenen.

Gunnel Linde  var även en av grundana  av BRIS 


Bilder från Svt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar