söndag 10 november 2013

En sannolik historia


En sannolik historia (2010)  är den första bok av Karin Alvtegen som jag har läst. Hon är ju aktuell med  romanen Fjärilseffekten men jag valde att läsa denna som jag rätt nyss inhandlat på loppis. Det är en lättläst historia och ja den kan nog vara sannolik också. Handlingen, eller historien, berör mig  och som läsare får jag komma in innanför skinnet på romanpersonerna. Dessa är är hotellägaren Helena, hennes gamla barndomskamrat Anna-Karin, Werner en särling o Kuf, Anders en mycket rik affärsman och så Helenas tonårsdotter Emelie. Handlingen utspelar sig under några veckor vårvintern någonstans i Norrland.
Romanens Anders är uppvuxen i Huskvarna, och det har han gemensamt med författaren.

Från omslagsfliken:

"Med säker hand, stark psykologisk laddning och en osviklig känsla för att blottlägga det djupt mänskliga, skildrar här Karin Alvtegen relationer, sorg, konflikträdsla, fördomar och kärlek."

Kommer helt säkert att läsa fler böcker av Karin Alvtegen. Detta är den första bok som hon skrivit som inte är en kriminalhistoria.  Det är också  intressant att hennes farfar var bror till Astrid Lindgren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar