måndag 29 juli 2013

Mitt liv med Prins Bertil




Mitt liv med Prins Bertil  - Prinsessan Lilian berättar för Omar Mangnergård och Elisabeth Tarras Wahlberg (2000)
Prinsessan Lilian var för mig en rätt så anonym medlem av vårt Svenska Kungahus. Varför jag känt det så vet jag inte, men hon fick ju stå tillbaka och i stort sett hålla sig gömd fram till Kungen gav Bertil tillstånd att få gifta sig med henne, detta skedde 1976. Först då de hade varit sammanboende i 33 år fick de alltså gifta sig. Wikipedia ger en tydlig förklaring till varför det förhöll sig så. Det som kan förvåna mig är att Bertil lyckades hålla journalisterna ifrån sig genom att göra upp ett slags avtal med dem. Det skulle inte fungerat idag, men det gjorde det då.
Bertil och Lilian fick sedan 20 år till tillsammans innan Prins Bertil gick bort 1997. 
En hel del av de som stod i boken fick man ju läsa om i samband med Lilians  bortgång i mars i år.  
Det gick snabbt att läsa igenom boken, där Lilian berättar om sitt liv, och jag kan inte låta bli att dra på munnen under läsningens gång, då detta var en kvinna med stor humor och slagfärdighet. Boken innehåller också en hel del bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar