lördag 18 augusti 2012

Västgötska gårdsbutiker & kaféer


I en bokserie om Svenska gårdsbutiker kallad, På resa genom Sverige, är Västgötska gårdsbutiker och kaféer , utgiven 20012 ,andra delen. Det är trion Ann-Charlotte Fägerlind foto, Ann-Kristin Lindh text,  och Jonas Lindblad form,  som samarbetat i denna bok. Första boken i serien är "Halländska gårdsbutiker & kaféer" utgiven 2011, den vann förstapris i Svenska Måltidsakademins tävling.
I denna del är det 24 gårdar/kafeer som är beskrivna i ord och bilder. För varje ställe finns det en vägbeskrivning och ett recept samt vad det finns att köpa där.
För mig som Västgöte är det ju flera ställen som jag känner till och besökt, men de jag inte besökt blir jag väldigt sugen på att åka till. 
Det är mycket fina foton i boken både på mat,och miljöer från gårdarna.
Många av recepten lockar mig, även om en del av dem kräver lite specialinköp.
I den här typen av böcker strålar lyckan o idyllen, för de som driver dessa företag är det en hel livsstil och oftast en dröm som gått i uppfyllelse. Det har många gånger lagts ner många arbetstimmar att rusta upp gårdar och byggnader till det skick de är i, idag.
Ett urval av ställen i boken:
Falbygdens struts, Gökhem, Falköping, 
Blomsdals Örtagård, Öxabäck
Gunnebo Kaffehus och krog,Gunnebo slott, Mölndal
Carléns fisk, Brandstorp, Habo
Lejma mejeri, Ljungsarp


Betyg 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar