lördag 11 augusti 2012

Ett ljus i mörkret


 Ett ljus i mörkret av Agneta Sjödin är en skildring av helgonet Lucia.Lucia föddes i Syracusa på Sicilien 286 e. Kr och död 304 e. Kr hon blev senare martyr och helgon inom romersk katolska och ortodoxa kyrkan.
Agneta utgår från Legenden om Lucia, men har ändå inte med allt.


 " Jag har varit fri i min historietolkning och aktat mig för att ha för många detaljer. Och det finns inte så mycket fakta att tillgå. Jag är inte heller historiker och det är en roman. Min roman, säger Agneta Sjödin"  i en Dn- intervju. (klicka inte på denna länk om du inte vill veta slutet)


Ett ljus i mörkret är lättläst med ett enkelt språk. Det är den första bok jag läst av Agneta och jag blir åtminstone sugen på att även läsa hennes roman, En av de tolv, som handlar om Jacob en av Jesus tolv lärjungar.
Jag fängslades av historian , särskilt mot slutet, var tvungen att läsa klart innan jag kunde släcka läslampan o sova. 


Betyg 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar