söndag 13 oktober 2024

Svenska gummistövlar

 

Svenska gummistövlar(2015) av Henning Mankell är en bok jag tänkt läsa länge eftersom jag gillade Italienska skor(Ser att det är hela sju år sen jag läste den.)  som Svenska gummistövlar är en fristående fortsättning på. Läs gärna mitt inlägg om den. 
Jag har bland annat  läst en del av Mankells Wallanderdeckare och ett par av hans barnböcker. Hans utgivning är ganska stor så det finns  en hel del att välja på om jag vill läsa mer av honom. Han blev intervjuad i Babel 2015 om just Svenska gummistövlar, intressant att se och lyssna på men tyvärr så är det lite sorgligt för han trodde han skulle klara sin cancer men dog faktiskt rätt snart efter det. Han blev 67 år.
Nu till boken: som läsare får man i båda böckerna följa Fredrik på ålderns höst, boendes ensam på en ö någonstans i Sverige, tror det ska vara på östkusten.  Hans ålder framgår inte men han kan vara född på 40-talet och är i boken, som skrevs för nästan 10 år sen, något över 70 år. Fredrik är alltså huvudkaraktären. Han var läkare men råkade göra fel under en operation så en kvinna förlorade sin arm och fick därför sluta med sitt yrke. då flyttade han ut på ön så han har bott på ön i många år. Det var hans morföräldrars hus. Han har dock en patient som han undersöker och det är mannen som kör båten med posten. Enligt Fredrik är han inbillningssjuk. Fredrik fick i förra boken veta att han hade en vuxen dotter i denna bok är hon en stor del i handlingen. Även en journalist som Fredrik blir lite intresserad av tillhör karaktärerna.
Bokens första meningar: "Mitt hus brann ner en höstnatt för snart ett år sen. Det var en söndag. Det hade börjat blåsa under eftermiddagen. På vindmätaren under kvällen kunde jag se att det var över 20 sekundmeter i byarna."
Det är verkligen tufft för Fredrik som bestämmer sig att bo kvar i sin gamla husvagn. När brandundersökningen görs anklagas han för att anlagt branden själv och det leder till åtal.
Jag har tyckt om att läsa dessa böcker. Mankell berättar målande, det är mycket bra gjort.
Mot slutet börjar jag ana vem som tänt på och det visar sig vara rätt. På det viset är det ju lite av en kriminalroman, fast också så mycket mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar