söndag 27 oktober 2019

Västergötland Möten Mat Människor

Västergötland Möten Mat Människor (2019)
av Ingrid Eliasson & Bill Mason. Är en den sortens kombinerad fotobok ,reseguide och kok/bakbok som det nu finns många av. Att man presenterar platser matställen, gårdsbutiker etc. och sen någon sida med något recept. Just den här var lite speciell för mig eftersom flera av de ställen som presenteras finns i mitt riktigt "nära närområde."
På baksidan presenteras boken så här:
"Det här har varit ett fantastiskt projekt att arbeta med. Vi har utforskat det stora landskapet Västergötland, från Göteborg i Väst till Hjo vid Vättern. Under färden har vi träffat många underbara människor, ätit superb mat och hittat så många intressanta ställen att besöka."

Det är mycket fina foton både Naturfoton, matfoton och foton på de människor som driver de ställen som presenteras i texten.
En del av dessa platser har jag besökt, andra inte och visst får jag lust att någon gång göra en liten resa där något av dessa ställen ingår i planeringen. Varför inte Crea Diem i Od som är både bokhandel och Café Så här beskrivs den:


"Det är helt förtrollande,Vi blir omedelbart uppslukade av alla böcker- mina ögon flackar från omslag till omslag, ivriga att titta på vart och ett av dem. Det är så många intressanta titlar och de är överallt. I fönstren finns underbara traditionella tårtor och kakor på fat med glaskupor."


Kanske ett tips för en utflykt om man är med i en bokcirkel.
Några av recepten från boken kommer jag i alla fall att prova.

2 kommentarer: