onsdag 26 augusti 2015

Springa med åror och 62 dagar

Springa med åror och 62 dagar Cilla Naumann(2012,(2011) 2 romaner om två kvinnor och deras söner. Springa med åror är vuxenroman och 62 dagar ungdomsroman. Handlingen utspelar sig samma sommar men utifrån två olika jagpersoner. I springa med åror är jagpersonen Monica som bor med sin pappa på en gård, mamman dog när Monica var " liten" Pappan säljer av sommarstugetomter och den första tomt han säljer av, är en markbit med en gammal stallbyggnad till Johannas pappa en läkare från Stockholm. Trots att de är väldigt olika så finner de två flickorna varandra. I 62 dagar är det Johannas son Tom som berättar och här koncentreras handlingen mer till det som sker i slutet i Springa med åror. Man får mycket mer en helhet genom att läsa båda böckerna. Titeln 62 dagar syftar på  handlingens sommarlovs antal dagar.
Det här var första gången jag läst något av Cilla Naumann och jag fångades av hennes sätt att skriva. I springa med åror växlar tidsperspektiven mycket något jag kan tycka är jobbigt, men här fungerade det hur bra som helst och det är duktigt av en författare att lyckas med det tycker jag. Även om det märks att 62 dagar är tänkt för unga läsare så märker jag tydligt att det är samma författare på sättet att skriva. Platsen för handlingen är Halländsk landsbygd, därför är det är en hel del målande skildringar av naturen och havet. 
Springa med åror blev Augustprisnominerad 2012.

Andra som bloggat om Springa med åror är enligt O  
och Marcusbiblioteket
Dn:s recension kan du läsa här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar