söndag 18 januari 2015

Mary Jones historia


Mary Jones historia - Nedtecknad av mej själv och alldeles uppriktig. Om mitt liv samt om Dolores & John Silver så som jag fått det berättat för mig av dom själva Elin Boardy (2014). Romanen bygger på boken Skattkammarön och handlar om kökspigan hos Long John Silver och hans hustru .Jag har inte läst skattkammarön och hade inte riktigt den historien klart för mig. Då jag var och hörde Elin berätta om sin bok sa hon att man inte alls behövde läst den för att läsa Mary Jones historia. Mary Jones skriver en dagbok och det är den läsaren får ta del av. 

Ur baksidetexten: 

"Av fattigdom tvingas hon ta tjänst på krogen Kikaren i Bristol, som drivs av Silvetr och hans hustru Dolores. De blir hennes herrefolk och familj. I Marys dagboksberättelse är det kvinnorna som får kliva fram. Här ges inblickar i det hårda arbetet, här beskrivs kroppens alla hemligheter och intimiteter, här skildras rädslan för våldet i en rättslös värld, liksom kärleken och sorgen."

Elin Boardy har blivit prisad för den här romanen, själv kände jag dock att jag inte fångades helt. Det var lite rörigt tyckte jag att uppfatta när de olika händelserna utspelade sig men det var i och för sig daterat (Det är ju en dagbok). Romanen är ändå rätt lättläst även om den känns lite annorlunda som sagt.  En ovanlig grej exempelvis är att Mary emellanåt strukit över sådant hon har skrivit . 
Elin Boardy sa att hon hade väldigt roligt när hon skapade denna historia, och  jag får gratulera henne till bra recensioner och till bl a Tidningen Vi:s Litteraturpris 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar