tisdag 20 november 2012

Den som törstar

Kristina Appelqvist har skrivit fyra deckare som utspelar sig i Skövde o dess omgivning. Rektor Emma Lundgren på Västgöta universitet är huvudpersonen i böckerna.  Jag har nu läst den andra i serien, Den som törstar. Det kommer att bli fler av Appelqvist  framöver, för den här gillade jag. Mycket möjligt att jag gillar den för att miljöerna är rätt kända för mig, ja inte Universitetet,  men Skövdetrakten och den kyrkliga anknytningen. Förra året läste jag  den första i serien Den svarta löparen. Där utspelar sig en del av handlingen omkring Varnhems klosterkyrka. Jag gillade även den, annars hade jag knappast läst den andra delen, båda har historisk anknytning i handlingen och utspelar sig alltså i Skaraborg.
De är pusseldeckare, en del jämför denna serie med Maria Langs deckare, men anser samtidigt att Appelqvist inte når upp till samma nivå. Det var längesen jag läste något av Lang, men jag får väl ta o göra det för o se vad jag tycker om hennes böcker idag. Jag läste någonstans att de ges ut på nytt.

Åter till Den som törstar,  " Feelgooddeckare i småstadsmiljö"  står det på framsidan av pocketupplagan. Det är Borås Tidning som gett det omdömet. Stämmer bra ! Ibland behöver det inte vara mängder av sociala missförhållanden i deckare/spänningsromaner, ibland kan det vara skönt  att som omväxling läsa just en "Feelgooddeckare" Jag gillar ju att blanda min
läsning!


Betyg 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar