torsdag 25 oktober 2012

Vänner och älskare


Vänner och älskare är första boken jag läst av Theodor Kallifatides.

"Femtiofemårige Georg Andreasson, chef för ABF i Stockholms län, står inför stora förändringar i livet. Ett avsked från en skör dansare till synes utan undanflykter och ett försiktigt närmande till en glittrande och undflyende yngre kvinna väntar. Ibland känner han sig gammal, men vill inte gärna erkänna det. Vardagens rutiner bryts, men närheten till en filosofiskt lagd vän och kollega består. Frågor om tillhörighet och utanförskap kräver svar. Värderingar ifrågasätts. Är politik och kultur oförenliga? Livet känns osäkert, men längtan, hopp och passion är starka drivkrafter. Snart kanske ljuset återvänder."

Handlingen utspelar sig i Stockholm i nutid och mot slutet en resa genom Europa till Rumänien.
Jag gillade att läsa den här boken men har ändå väldigt svårt att sätta fingret på vad jag gillade med den.
Jag blev inte jättegripen av handlingen men Theodor Kallifatides fångar tankar o stämningar bra.
Jag får bl a lära mig vad Damokles svärd har för betydelse och i romanen finns en del djupare resonemang o tankar som fick mig att stanna till o fundera kanske därför jag ger så högt betyg som en fyra.
Det är flera av personerna i boken som har invandrarbakgrund och det har ju författaren själv så allting känns väldigt ärligt i det han skriver.

Betyg 4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar