söndag 22 april 2012

I trygghetsnarkomanernas land



David Eberhard har skrivit en intressant och tankeväckande bok 
En bok om Sverige och det nationella paniksyndromet. Ett tillstånd som i sin tur har lett till att vi som befolkning hamnat i ett slags kollektiv trygghetsnakomani. Författaren är överläkare och  chef  på Stockholms läns psykiatriska akutmottagning  vid St Görans sjukhus i Stockholm.  I boken driver han en tes att  själva staten drabbats av panikångest. Allt förbjuds som kan tänkas vara farligt. Han prövar sin tes och som exempel skriver han om allt från lagar om bilbältestvång, cykelhjälmar för barn  till curlingföräldrar och förbud mot djungelolja.  

Jag ler igenkännande i mycket av det han skriver och jag ser på många dagsaktuella säkerhetsfrågor och debatter om förbud med andra ögon än innan jag läste denna bok. - Man bör dock läsa boken med en viss skepsis – Jag håller inte med om allt, delar exempelvis  inte författarens syn på kontroll av tillsatser i mat och kemikalieanvändning.  Boken är skriven 2006 och Sverige  har blivit otryggare idag när det gäller den sociala tryggheten. Vilket jag knappast ser som en fördel.
Sammantaget tycker jag dock att  boken var läsvärd och gav många tankar om hur människor och stater fungerar i vårt sökande efter den totala tryggheten,  och hur resultatet av detta påverkat framförallt den yngre generationen. Ett kapitel heter ”Hjälp en punktering var är kristeamet?” Ja det kan man ju undra :-).
Lite kul var det också att läsa att författaren tror att ”Det bara är en tidsfråga innan snuset inte längre är tillåtet i Sverige”,  med tanke på stora rubriker på löpsedlarna denna veckan. 
 

 Betyg 3

1 kommentar:

  1. Jag satt också och smålog igenkännande.Kul att hitta fler som läst den!

    SvaraRadera