onsdag 18 januari 2012

Simon och ekarna



Har läst Simon och ekarna av Marianne Fredriksson,  för att jag har tänkt att gå och se filmen på bio.  
Simon Larsson växer upp i ett Göteborg som präglas av kriget. Simon är adopterad och får först efter kriget reda på att hans biologiska pappa var jude. 
Marianne Fredriksson skriver så att man kan se personer och miljöer framför sig. Ibland känns den ändå tung att läsa då hon går på djupet med känslor, beskriver drömmar och en del saker som händer känns övernaturliga. En del avsnitt är rent filosofiska. 
Som helhet är historien intressant att följa och ju längre in i handlingen jag kom ju bättre blev den. Jag tror att jag kommer att tycka om att se filmen, det känns som denna berättelse passar att bli filmatiserad. Filmen har ju också rollbesatts med duktiga skådespelare.

Betyg 4

Läs mer om boken på adlibris

2 kommentarer:

  1. Å en bok jag ståt och vänt på några gånger men aldrig tagit mig tid att läsa. Ska låna den nån gång...

    SvaraRadera
  2. Ja det tycker jag du ska göra.Tidigare har man kunnat få den för några kronor på loppis, men nu när den blivit aktuell som film kanske det är svårare.

    SvaraRadera