fredag 25 mars 2016

Påskläsning-Påskekrim

Jag har nog inte prickat in att läsa just deckare-kriminalromaner, eller som jag kallar det spänningsromaner, just över påskhelgen förut, men i år tänkte jag slå på stort och försöka hinna med ett par stycken ! Jag börjar med Häxan av Jan Mårtensson, titeln passar ju bra till Påsk och handlingen utspelar sig  på den ort som Carl Larsson friade till sin Karin! Kände att denna måste jag helt enkelt läsa...  Har laddat hem den som E-bok. Det finns många o välja mellan eftersom Jan Mårtenson har gett ut en bok i sin Homanserie varje år sedan 1973. Häxan gavs ut 1999. Det finns fler med titel som kanske passar till Påskekrim, Häxmästaren och Häxhammaren är två andra titlar.
Jag har bara läst en Homandeckare tidigare och det är  Ramses hämnd, den läste jag för rätt många år sen. 




Från Homansällskapets hemsida:


"Häxan, en dramatisk och spännande detektivroman som börjar i den lilla idylliska byn Grez-sur-Loing söder om Paris. Det var dit" alla" kom på 1880-talet. Carl Larsson, August Strindberg, Anders Zorn och många andra som skulle bli stora namn på den svenska konstnärshimlen. Och på hotell Chevillon bodde de, vid den makliga floden med bron där Carl Larsson friade till sin Karin."


Sen har jag på tur att läsa Paradisoffer av Kristina Ohlsson, den fjärde boken om Fredrika Bergman. Tyvärr är den också aktuell eftersom den handlar om Terrorattentat. Kristina har inte bara titeln författare utan också säkerhetspolitisk analytiker, så hon har ju kunskap på området.  Jag har denna bok i formatet excess, ska bli lite intressant och prova ett format jag aldrig läst i tidigare. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar